Stories

BodyTalk met Stijn Jolie, Fysiotherapeut & Hockeyer

Stijn, jij bent fysiotherapeut bij het Sport Medisch Centrum Amsterdam (SMC), je bent de fysiotherapeut van Nederlands Jongens B (onder 16 jaar) en je bent speler van Almeerse Heren 1. Wat maakt deze combinatie zo mooi voor jou? Voornamelijk de afwisseling tussen de activiteiten maakt het leuk. Het is zeker tijdens het hockey seizoen een drukke week, ik werk 36 uur op het SMC, train 4x in de week en op maandagen tijdens het hockeyseizoen begeleid ik het Nederland JB. De afwisseling van buiten zijn en binnen werken zorgt dat je er energie van blijft krijgen. En ook omdat het korte periodes van drukte zijn is het fijn om het zo af te wisselen.

Sportende topjeugd staat tegenwoordig telkens vaker standaard onder behandeling bij de fysiotherapeut. Kan een fysio ook preventief werken dan en hoe gaat dat in zijn werk? Een fysio kan zeker preventief werken en dat proberen we ook zeker. Bijvoorbeeld bij de hockeybond zijn we nu een aantal jaar gestart met de warming up te veranderen en te gebruiken om de breed motorische ontwikkeling van kinderen te verbeteren. Om te zorgen dat de mobiliteit, flexibiliteit en stabiliteit in de groeifase goed wordt onderhouden kan dit zeker blessurepreventief werken. Het is dus belangrijk dat je niet alleen maar hetzelfde doet in de warming up maar ook dat je niet alleen maar hetzelfde doet qua sporten tijdens de groeispurt.

Je ziet vaak dat jonge hockeyteams (D jeugd) in de winter maar ook tijdens de zomerstop krachttraining doen. Is dat een goede ontwikkeling en waar moet je volgens jou op letten? Ik denk dat het goed is dat er aandacht wordt besteed aan constante activiteit in de jeugd. Als het seizoen begint en als dat je eerste activiteiten zijn, dan is de kans op blessures veel groter. Als je namelijk gaat van 0 keer in de week trainen naar 3-4x per week hockeyen is dat een enorm verschil en een aanslag op je lichaam, ook op jonge leeftijd. Verder denk ik dus dat je niet alleen krachttraining moet doen maar juist zo veel mogelijk verschillende dingen om de gehele motorische ontwikkeling verder uit te breiden. Als je toch besluit om krachttraining te doen op jonge leeftijd, zorg dan dat je echt met een professional aan het werk gaat die verstand heeft van wat je kan doen met kinderen op die leeftijd.

Wat is het belang van kennis van je eigen lichaam en kracht als je in je pubertijd zit en hoe pas jij jouw kennis toe bij Nederlands jongens B? Het is belangrijk om te weten wat je lichaam aan kan. Dit heeft 2 kanten want niet elk pijntje wat je voelt is iets om je zorgen over te maken. Maar je moet ook weer niet doorlopen met blessures. Dus zeker met enthousiaste jonge hockeyers is het natuurlijk lastig om dit verschil te voelen omdat alles nieuw voor je is. Mijn kennis pas ik ook op deze manier toe. Ook omdat dit mijn werk als fysiotherapeut is.

Er worden vanaf de B jeugd in hockey soms ook al supplementen gebruikt. Zijn supplementen een belangrijk aspect van een goede fysieke gezondheid en prestatie en wat is jouw mening hierover? Mijn mening is dat als je supplementen neemt voor na de training, je ook goed moet omgaan met wat je in de rest van de week eet en drinkt. Je kan bijvoorbeeld de eiwitten van een eiwitshake ook uit natuurlijke producten halen, zoals yoghurt, kwark, noten of vlees. Maar als jij supplementen neemt en daarnaast 3x per week frituur eet dan is dat dus niet een hele goede toevoeging. Als je een normale trainingsweek hebt denk ik niet dat het nodig is om aan de supplementen te gaan als je 15 jaar oud bent. Als je een hele zware week hebt zoals bijvoorbeeld het eindtoernooi met Nederland JB waar er 5 wedstrijden in 7 dagen worden gespeeld, dan kan het misschien wel een goede hulp zijn om het herstel te bevorderen.Je bent zelf ook speler in de hoofdklasse bij Almere Heren 1. Pas je zelf toe wat je predikt en adviseer je ook je teamgenoten? Ja, we zijn nu sinds dit jaar ook gestart met heren 1 om elke warming up andere spelletjes en vormen te doen. Dit doen we ook om de sleur van de warming up eruit te halen maar voornamelijk om blessure preventief te werken en ervoor te zorgen dat iedereen echt klaar is om verder te trainen. Als mijn teamgenoten om advies vragen zal ik dat ook geven. Maar ik probeer verder zo min mogelijk in een werk rol te zijn op de hockeytraining. Dit is ook mijn ontspanningsmoment!

Het spel wordt steeds sneller, vooral bij in het mannen hockey. Is er ook internationaal overleg inzake de gezondheid met de sportartsen en fysiotherapeuten of alleen landelijk? Dat durf ik niet te zeggen ik heb verder geen contact met buitenlandse artsen of fysio’s vanuit mijn rol als fysio van Nederland JB.

Is het slim om als sporter ook andere sporten te beoefenen naast je hoofdsport en hoe belangrijk is rust en regelmaat?  Zoals ik al aangaf, is het inderdaad goed om je breder te blijven ontwikkelen dan alleen als hockeyer, ook t.a.v. de fysieke veranderingen heeft je lichaam meer nodig dan alleen hockeytraining. Daarin kan je dus ook goed blessurepreventief werken. Daarnaast is een planning van belastbaarheid in het jaar natuurlijk belangrijk. Als je van 2 weken niks doen ineens weer heel hard gaat trainen dan kan je ervan uit gaan dat er wat blessures gaan ontstaan. Dus als je bijvoorbeeld in de meivakantie zit en je doet 2 weken helemaal niks meer aan je fysiek, dan is het niet verstandig om die eerste week weer 4x heel zwaar te trainen.

Hoe kun je als speler en sporter zelf preventief zorgen dat de letselschade beperkt blijft? 

Je moet als speler en sporter zelf je belasting en belastbaarheid in de gaten houden.

Verder moet de trainer/coach goed in de gaten houden hoe die zijn trainingen qua intensiteit opbouwt tijdens het seizoen. Letselschade door geval van pech, daar doe je helaas weinig aan.

Tot slot: Waar moet je op letten als je fit en gezond wilt blijven ná de topsport, hoe bouw je het beste af? Het is natuurlijk nooit goed om helemaal niks meer te gaan doen. Maar zorg ervoor dat je wel een paar keer per week wat blijft doen. Vaak blijft je eetgedrag nog hetzelfde terwijl je niet meer dezelfde trainingsuren maakt. Dan krijgt het lichaam dus snel een overschot aan calorieën binnen wat de samenstelling van je lichaam verandert. Dus naast af en toe blijven trainen moet je ook goed kijken wat je binnenkrijgt qua voeding.

 

Beeld: Robert Sanders/Frits Ketelaars/Instagram Stijn Jolie. Covershoot creative: Charlotte Vega

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.