Zomerstop?

Zoals iedere bevlogen hockeyer wel weet is de hockeysport telkens intensiever aan het worden. Na de competitie zijn er op de 1e lijn zowel bij senioren als junioren nog play-offs en play-outs.

Daarna start het ‘uitlopen’ oftewel de eindtrainingen en de toernooien. Waar het seizoen eerst ergens in mei al stopte gaat men nu door tot in de laatste week van juni. In juli zijn er volop mogelijkheden om door te trainen: voor de senioren het zomeravondhockey, voor de junioren op de talloze hockeyscholen en hockeykampen die er inmiddels zijn. Half augustus en soms al begin augustus starten alweer veel trainingen onder het mom van oefenwedstrijden en ‘warmloop’ trainingen. De 1e lijns jongeren gaan zelfs in de familievakantie door met conditietraining om vooral niet al te hard terug te hoeven vallen. De top van de senioren, de hoofdklasse spelers en oranje hockeyers, doen dit immers ook. De top jeugd en hun trainers kopiëren dit gedrag. We stelden een onderzoek in bestaande uit een enquête voor diverse doelgroepen: de jongeren, hun trainers en de medische specialisten, zoals fysiotherapeuten. De respons van trainers en jeugd was groot! Zelfs trainers van topteams deden mee.

Korte conclusie: 

De zomerstop varieert van 4 tot 8 weken. Dat geldt voor zowel jeugd als senioren. Ons schema zegt heel veel over de diversiteit van de trainers en hun opvattingen. De ene trainer is zeer fanatiek en geeft een trainingsschema mee, de ander geeft de spelers vooral rust. Waar het aan motivatie niet ontbreekt, is uit onze enquête heel duidelijk zichtbaar geworden dat vooral de concentratie tijdens de zomerstop vermindert. De jeugd vindt het leuk om zo lang mogelijk door te gaan, maar gaf wel aan dat het qua concentratie een beetje op was aan het einde van het seizoen.

Volgens de Engelse topcoach Simon Organ die H1 Hurley trainde zit het zo: Het rusten is juist enorm belangrijk. De herstelperiode voor de speler is met name zo belangrijk omdat het lichaam erom vraagt. Hockey is namelijk behoorlijk belastend voor het lichaam dus is er ook een periode nodig waarin je andere zaken doet met je lichaam, zoals zwemmen, tennissen, yoga, lopen en vooral uitrusten. Topsporters vinden het stilzitten erg moeilijk en daarom adviseer ik over het algemeen om je lichaam anders te belasten. Het is niet alleen goed voor je lijf maar ook voor je brein. Als je andere sporten beoefent ga je namelijk ook anders denken en dat is goed.

De vraag is ‘Hoe lang moet je rusten?’. Dat is voor ieder team anders. Maar 5 weken is wel minimaal.

Als we met H1 van Hurley geen play-outs hadden gehad, waren we al in mei klaar geweest, net als vorig seizoen. Toen stopten we 2 weken direct na de competitie. Daarna gingen we semi actief trainen, 3 trainingen per week met veel voetbal oefeningen. Half juli stopten we weer 3 weken om daarna weer aan de slag te gaan. In die 3 weken hield een goed fitness programma de heren in conditie. Dat is bij tophockey erg belangrijk. Volgens Organ mag het bij de groep jonger dan 18 iets losser, de jeugd moet vooral ook voor veel ontspanning zorgen.

Wat ons betreft adviseren we je als trainer om vooral te kijken naar het team, maar vergeet daarbij niet de broodnodige rust in te bouwen voor lichaam en geest. Als speler doe je er wijs aan tijdig aan te geven wanneer jouw grens is bereikt. Iets met een boog en gespannen staan. 

Hieronder de link naar de PDF van een deel van het onderzoek (maar misschien wel het belangrijkste deel…)

enquete Zomerstop trainers v team

Onderzoek: Lotte Wiggers Tekst: Francisca Blanco Eindredactie: Maryse Govaert